Have you ever wondered what the agenda for certain people to remove “hayya ‘ala khayr al-‘amal” ( حي على خير العمل) (Hasten to the best of deeds) from the adhaan?

حدثنا عبد الواحد بن محمد بن عبدوس النيسابوري رضي الله عنه قال حدثنا علي بن قتيبة عن الفضل بن شاذان قال: حدثني محمد بن أبي عمير انه سأل أبا الحسن عليه السلام عن حي على خير العمل لم تركت من الاذان؟ فقال تريد العلة الظاهرة أو الباطنة قلت أريدهما جميعا فقال: أما العلة الظاهرة فلئلا يدع الناس الجهاد اتكالا على الصلاة، واما الباطنة فان خير العمل الولاية فأراد من أمر بترك حي على خير العمل من الاذان ألا يقع حثا عليها ودعا إليها

Hadith 4: I asked Abaa al-Hassan al-Ridha (as) about “hayya ‘ala khayr al-‘amal” ( حي على خير العمل), was it not abandoned from the adhaan? He said, “Do you want the apparent explanation, or the inner explanation?” I said, “I want both of them.” So he said, “As to the outward explanation (it was done) lest the people abandon jihad and rely on salah. And as to the inward explanation, verily the khayr al-‘amal is al-wilayah. He wanted to order the abandoning of hayya ‘ala khayr al-‘amal from the adhaan truly to abandon the mention of it and the calling to it.

Sanad: Abd al-Waahid ibn Muhammad ibn ‘Abdus al-Nesaburi said, ‘Ali ibn Qutaybah narrated to us, from al-Fadl ibn Shadhan who said, Muhammad ibn Abi Umair narrated the above hadith

Grading: Sheikh Jamil Hamood Amili termed the chain Sahih (Link)

حدثنا علي بن عبد الله الوراق وعلي بن محمد بن الحسن المعروف بابن مقبرة القزويني قالا: حدثنا سعد بن عبد الله قال حدثنا العباس بن سعيد الازرق قال: حدثنا أبو بصير عيسى بن مهران عن الحسن بن عبد الوهاب، عن محمد بن مروان عن أبي جعفر عليه السلام قال: أتدرى ما تفسير حي على خير العمل؟ قال: قلت لا قال: دعاك إلى البر أتدرى بر من؟ قلت لا قال دعاك إلى بر فاطمة وولدها

Hadith 5: Imam Baqir (as) said: “Do you know the tafseer of hayya ‘ala khayr al-‘amal?” I said: “No.” He said: “It’s a call to the loyal devotion (al-birr). Do you know who this al-birr is for?” I said: “No.” He said: “It is a call to the al-birr of Fatimah (as) and her children.”

Sanad: ‘Ali ibn ‘AbdAllah al-Waraaq and ‘Ali ibn Muhammad ibn al-Hussein al-Ma’ruf who said, Sa’ad ibn ‘AbdAllah ibn ‘Abi Khalaf narrated to us and said, al-‘Abas ibn Sa’eed al-Azraq said, Abu Baseer ‘Eesa ibn Mihran narrated to us from al-Hassan ibn ‘Abd al-Wahab, from Muhammad ibn Marwaan who said the above hadith

Source: `Ilil Al-Shara’i`, Sheikh Al-Sadooq (rh), Volume 2, Page 361 (See Image)

Untitled